Side 1 af 2 12 SenesteSeneste
Viser resultater 1 til 10 af 12
    Forum Administrator Ridder Huma's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Jun 2007
    Geografisk Sted
    Holstebro
    Alder
    30

Standard Dag 5 - Markedspladsen

Bygherrerne Dag 5

----------------------------------Historie, og kan springes over----------------------------------
    Det var en varm solrig dag. Lucius Tarquinius og Mark Atilius sad på en træstamme og fik sig noget sol. ”Se Lucius,” spurgte handelsmanden pludseligt. ”Hvis dette er en grænseby, i så fald skulle der så ikke også være nogle galliske og germanske handelsmænd her? Jeg ville gerne bringe noget souvenirs med hjem og jeg er sikker på at vi ikke ville kunne finde noget af den slags i vores Central Region.”
    ”Jo, du har ret,” svarede arkitekten. ”Kan du se den bygning der henne? Hvis du går den vej, vil du kunne finde en markedsplads hvor kun gallere og germanere handler, men du bør dog lige vide at de lokale stammer ikke kan lide os romere. De germanske er ærlige og fortæller ingen løgne. Gallerne er til gengæld det modsatte – de fortæller aldrig sandheden. Gå alene, jeg skal hen og give soldaterne nogle ordre.”

Mark Atilius gik hen til markedspladsen; som han fandt meget hurtigt. Han besøgte en smedje hvor han kiggede på nogle knive og andre ting af jern, samt også en pottemagers udstilling af dekorerede lervare og en tømrer som lavede flotte træ figurer. Da han besøgte en bager, fandt han ud af at han havde efterladt sin pengepung i et af de andre butikker. Atilius skyndte sig tilbage og så at alle tre handelsmænd nu talte med hinanden. ”Undskyld mig, de ærede handelsmænd, men jeg har efterladt mine penge hos en af jeres butikker.” Handelsmændene kiggede på hinanden.

----------------------------------Opgaveformuleringen----------------------------------
    Note: Hvis du sprang historien over, læs dette: Gallere lyver, og germanere lyver aldrig.

”Pottemageren er galler naturligvis, men du efterlod dine penge hos tømrerens butik,” fortalte smeden ham.
    ”I øvrigt er både smeden og tømreren fra den samme stamme,” tilføjede pottemageren.
    ”Tja, pottemageren fortæller sandheden,” sagde tømreren. ”Men du efterlod dine penge i hans butik.”

Mark Atilius tænkte i noget tid. ”Hvad sagde Lucius til mig? Germanere lyver aldrig, gallere lyver altid? Hvordan ved jeg hvem der er germaner og hvem der er galler? Spurgte Mark sig selv.

Din opgave:
    Hjælp Mark med at finde ud af hvilket folkeslag hver af de tre handelsmænd hører til og hvor han efterlod sine penge.

Påskeæg jagten 2017

Næste tip: 3. æg er gemt i tråden hvor Travian's 11 års fødselsdagsserver først er blevet annonceret.

Har du et spørgsmål? Du kan finde svaret her: T4 Answers
    Nyttige links: Spilleregler, Forumregler, Server Status, Changelog og Hall of Fame.

Medlemmer af Travian-Teamet arbejder på frivillig basis og er derfor ikke tilgængelige 24 timer i døgnet.

Tilmeldingsdato
    Mar 2017

Standard

Pottemageren og tømren er galler, smeden er germaner. Derved må han have efterladt sine penge i tømrerens butik

Konto: Orbit
    Spilverden: Dkx

Tilmeldingsdato
    Feb 2017

Standard

Citat Oprindeligt Skrevet af Ridder Huma Vis Indlæg
    Bygherrerne Dag 5

Din opgave:
    Hjælp Mark med at finde ud af hvilket folkeslag hver af de tre handelsmænd hører til og hvor han efterlod sine penge.
    Smeden taler sandt = germaner: Pengene er hos tømreren
    Pottemager lyver = galler
    Tømreren lyver = galler

Tilmeldingsdato
    May 2010

Standard

The5thViking - DK20

smeden - germaner
    pottemager - galler
    tømreren - galler
    penge - hos tømreren

Edderkop
    Tilmeldingsdato
    Jun 2008

Standard

Smeden er germaner, pottemageren er galler og tømreren er galler. Pengene er hos tømreren.

Miabella, ToAx2 (DK20)

Edderkop
    Tilmeldingsdato
    Sep 2010

Standard

JohnD ts5.dk
    De kan ikke alle 3 være germaner, da pengene ikke kan være både hos tømrer og pottemager, så mindst en lyver.
    Tømrer kan derfor ikke tale sandt, da både han og smed skal være germaner, hvilket kun er sandt hvis også galleren er germaner.
    Så tømrer lyver (er galler), hermed er smed germnaer, da det jo er løgn, det som pottemageren sig om at tømrer og smed er samme race.
    Smeden fortæller derfor sandheden ( er germaner), og pottemageren er galler), hvilket stemmer overens med at han lyver om smed og tømrer er samme race.
    Smed er germaner
    Pottemager er galler
    Tømrer er galler og pengene er glemt hos ham
    (passer også med, at tømrer siger, at pengenen er hos pottemager)

Tilmeldingsdato
    Sep 2012

Standard

KTJ fra Server 2 : Smeden er germaner, pottemageren og tømreren er begge gallere og pengene blev efterladt hos tømreren.

Tilmeldingsdato
    Jan 2017

Standard

Quantum, ts5.travian.dk

Mit bud er følgende:
    Smed: Germaner
    Pottemager: Galler
    Tømrer: Galler
    Pengene er som smeden siger hos tømreren.

Jeg har antaget at en galler der lyver altid lyver om alting - eksempelvis at hvis smeden var galler, ville han lyve både om pottemagerens stamme OG hvor pengene er.

Tilmeldingsdato
    Jan 2017

Standard

Smeden: Germaner
    Pottemageren: Galler
    Tømreren: Galler
    Pengene er hos tømreren.

Legionær
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008

Standard

Pottemageren - Tømrer - Smed.

Smed siger pottemager altid lyver.
    Pottemager siger smed og tømreren er fra samme stamme.
    Tømrer siger pottemageren har ret.

Smed og tømrer kan derfor ikke være fra samme stamme - den ene siger han taler sandt, den anden siger han lyver. Derfor må smeden have ret - pottemageren lyver, og er derfor en galler. Derfor er Smeden Germaner, da han taler sandt. Tømmeren er derfor også galler - han lyver om både pottemageren, og hvor pengene blev efterladt; Smeden har nemlig ret i at pengene er efterladt ved tømmeren.

Pottemager = galler.
    Smed = germaner.
    Tømmer = galler.
    Pengene = efterladt i tømmeren's butik.

Server: DK2.
    Navn: Frodefår.

Side 1 af 2 12 SenesteSeneste

Tilsvarende Tråde

1. Markedspladsen..
    By Flameboy_DK in forum Arkiv
    Besvarelser: 15
    Sidste Indlæg: 26-12-2009, 10:16