Side 1 af 3 123 SenesteSeneste
Viser resultater 1 til 10 af 22
    Rambuktræ Erai's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008

Standard Guide: Breaking the waves, en guide i Wavebreaks af Erai

Hvad er et wavebreak?
    Wavebreaks (WB) er et magtfuldt redskab som kan være ufatteligt ødelæggende for en angriber.
    Når katapulterne ruller ind fra fjenden, så er dette din chance for at straffe ham.
    Det bedste vil naturligvis altid være en god solid mur af forsvar, som kan tage fjendens cleaner ud, men ofte vil det ikke være muligt.
    Husk at rydde din by for alle tropper før et angreb rammer, medmindre at du har besluttet dig for at sætte mur. Offensive tropper må aldrig stå i byen under angreb de dør simpelthen for nemt når de skal forsvare sig. Lad nogle få defensive tropper stå til at tage eventuelle fakes ud.

En angriber vil som typisk sende sit angreb i mange bølger (waves) for at maksimerer skaden. Et klassisk angreb består af; en cleaner (hovedhæren) efterfulgt af katapult bølger, som består af katapulter beskyttet af nogle få angrebs tropper. Ofte vil der også være en mellemcleaner midt i angrebet. Mellemcleaneren er beregnet til at tage wavebreaks ud og minimerer den skade de anretter på de angribene tropper. Angriberen vil forsøge at lægge sine angreb så tæt som muligt. Optimalt liger alle angreb inden for samme sekund eller helst inden for et par sekunder for at undgå wavebreaks.
    Ideen med et break er at du rammer med en opbakning så hurtigt som muligt efter cleaneren har ramt og tager de svagt beskyttede katapult bølger ud. Personligt foretrækker jeg at breake på alle muligheder i en angrebsbølge, for ofte vil der være en mellemcleaner som tager første break ud.

Oplysning;
    Mange er forvirrede over hvordan angreb/opbakninger lander hvis der er 2, eller flere spillere der rammer i samme sekund. Det er simpelt, - den som sendte først, rammer først. Den næste spiller som sender senere bliver lagt bagefter i samme sekund.
    Hvis du sender breaks til samme sekund som en angriber, vil dine breaks altid blive lagt bagefter.
    F.eks. aggressoren, sender angreb kl. 13 og cleaneren rammer din by i sekundet 16:00:00
    efterfulgt af pult bølger.
    Du sender dine breaks kl. 13:13:34 og rammer kl. 16:00:00 Du sender også breaks kl. 13:13:35 som rammer kl 16:00:01
    Da du har sendt sidst, så rammer du bagefter de første bølger i sekundet 16:00:00 og derefter med næste wb i sekundet 16:00:01
    Et eksempel;

Cleaner kl. 16:00:00 (Rammer byen)
    Katapultbølge kl. 16:00:00 (Rammer byen)
    <------Break i sekundet kl. 16:00:00
    Katapultbølge kl. 16:00:01 (Katapult bølge dør på breaket)
    Katapultbølge + mellemcleaner kl. 16:00:01 (tager break ud og rammer byen)
    <------Break i sekundet kl. 16:00:01
    Katapultbølge kl. 16:00:02 (Katapult bølge dør på breaket)
    Katapultbølge kl. 16:00:02 (Katapult bølge dør på breaket)

Forberedelse.
    Ofte kan det være svært at ramme det rigtige sekund pga. server lag, internetforbindelse, personligt lag (”tømmermænds lag”, træthed) :P
    Inden du sætter op til wb så test lige lagget Det gøres ved at sende et prøvebreak hvor du stiler efter at ramme et bestemt sekund. Når du har sendt, så tjekker du hvor meget du ramte forkert, afbryder og justerer dine rigtige breaks efter det, det øger dine chancer for at ramme rigtigt.
    Tjek hvor lang tid du har fra dine forskellige byer til byen som er under angreb. Tjek rejsetiderne for defensive tropper men også for enheder som er langsommere end dine defensive enheder. Lav evt. en liste.

Break metoder ;

Forsinkede breaks.
    Send en langsom enhed sammen med dit break. Så skal du sende tidligere, men til gengæld kan du aflyse breaket hvis det ikke rammer og prøve igen uden den langsomme enhed.
    Med denne type breaks udnytter man det faktum at hæren altid bevæger sig med samme hastighed som den langsomste trop i hæren.

Hastigheder på udvalgte enheder;
    Druiderytter (def enhed) 16 felter per time
    Headuaner (off. enhed) 13 Felter i timen
    Falanks (def. enhed) 7 felter per time
    Sværdkæmpere (off. enhed) 6 felter per time
    Rambuktræ (off. enhed) 4 felter i timen
    Krigskatapult (off. enhed) 3 felter i timen

Et eksempel
    Break et angreb på 45|61 med tropper fra 59|52 i sekundet 16:00:00
    <--- pilene markerer hvor der ønskes breaks

Angriber kl.
    Angreb kl. 16:00:00
    Angreb kl. 16:00:00
    <----Break i sekundet 16:00:00
    Angreb kl. 16:00:01
    Angreb kl. 16:00:01

For at ramme sekundet 16:00:00 kan man medsende forskellige troppe typer sammen med selve breaket. Bare en enkelt trop af den udvalgte type for at sænke opbakningens hastighed.
    - Send 1 katapult med dit break, send break af sted kl. 10:27:08
    - Send 1 Rambuk med dit break, send break af sted kl. 11:50:21
    - Send 1 sværdkæmper med dit break, send break af sted kl. 13:13:34
    - Send falanks + druider alene, send break af sted kl. 13:37:21
    - Send 1 headuaner med druide ryttere, send break af sted kl. 14:43:11
    - Send druide ryttere alene, send break af sted kl. 14:57:35

Eksemplet her er for gallere, men kan nemt justeres til andre racer, kig på brugsanvisningen for de forskellige troppetyper for at finde deres hastighed.
    Som du kan se så giver metoden mulighed for at fejle et break og prøve igen
    Nu er det jo ikke sikkert at man har rambukke og katapulter i alle byer, men normalt er det muligt at sende en langsom trop med for at give sig selv flere chancer for at ramme det rigtige sekund.
    Det er også en glimrende måde at passe sin sengetid på hvis man bare ikke orker at sidde oppe og vente på at sende sine breaks af sted
    Det kan anbefales at have break styrker stående i flere byer så man på den måde kan forsøge fra flere steder.

Forsvarsbølger;
    Hvis jeg har nogle gode stakke def. tropper stående en by, så sender jeg mine breaks af sted i feks 2-4 bølger. Det gør det lettere at ramme det rigtige sekund med nogle af tropperne og ofte rammer man så også næste hul i angrebs bølgerne oven i. Rammer nogle af forsvarsbølgerne før eller efter angrebet, aflyses de.
    Det kunne se således ud;

Aggressor angriber Fortet kl. 16:00:00
    <----------Byen ”Hævnen er sød” bakker Fortet op kl. 16:00:00 (break)
    <----------Byen ”Hævnen er sød” bakker Fortet op kl. 16:00:00 (break)
    Aggressor angriber Fortet kl. 16:00:01
    <----------Byen ”Hævnen er sød” bakker Fortet op kl. 16:00:01 (break)
    Aggressor angriber Fortet kl. 16:00:02
    Aggressor angriber Fortet kl. 16:00:02

Forsvar imod bølgeangreb når man kun har en by.
    Hvis man kun har en by, så er man nød til at benytte sig af lidt andre metoder.
    Man er nød til at breake med byens egne tropper, hvis man ikke kan få venner eller alliancen til at breake på dig eller stille en mur.
    Det letteste er, hvis man kan sende sine tropper som opbakning til en ven, en fra alliancen eller en oase som du ejer, for så at trække opbakningen tilbage så den lander i rette sekund til at breake angrebet.
    Har du ikke den mulighed, så er der en sidste mulighed, som dog kan være svær at ramme med.
    Når du sender tropper ud af din by så har du 90 sekunder til at aflyse et angreb/opbakning
    For hvert sekund dine tropper kommer væk fra din by, vil de bruge samme tid til at komme hjem igen, det er det faktum du skal benytte dig af. Send dine tropper ud præcis 59 sek før angrebet lander og aflys det når det er nået 30 sekunder ud.
    Det er en risikabel metode og lagger serveren bare en smule, så fejler breaket.
    Lander breaket for tidligt, så dør dit break på cleaneren.
    Man kan ikke aflyse en tilbagetrækning så det er vigtigt at gøre det rigtigt den første gang.

JuliusCeasar giver følgende tip; Der ligger (næsten) altid en inaktiv farm, uden tropper i nærheden. Send dine tropper som plyndring mod denne farm og beregn deres hjemkomst så den passer med det ønskede breaktidspunkt. Det er super simpelt og meget effektivt. Ejer din by en oase kan denne også bruges til dette stunt.(Tak til JuliusCaesar)

Fakes:
    En fake er en styrke på en enkelt tropper som bliver sendt for at finte modstanderen. Ofte sendes de i bølgeangreb, man kan ikke skelne en katapult fake fra et rigtigt angreb før han har ramt, men ofte så vælger modstanderen at bruge andre langsomme tropper for at spare sine katapulter. Et udmærket redskab til at sorterer i angrebene er en ”time travel calculator”
    http://www.javaschubla.de/2006/travi...i.html?lang=en
    Det kræver dog at man er online til at se hvornår angrebene blev sendt og at man har en rimelig fornemmelse hvilket trin turneringsplads modstanderen har.
    Nogle angribere vil sende et par fakes først i angrebet, i håb om at dine breaks lander inden cleaneren, derfor foretrækker jeg at breake på alle muligheder i et angreb. Jeg mister hellere et par 100 forsvars tropper end at få pultet alle kornmarker ned fra trin 18 til trin 0.
    For at undgå at enlige katapult fakes anretter skade lader jeg altid nogle få forsvarstropper stå i mine byer som er under angreb, man vil vel ikke give modstanderen et gratis ”hit”.:P

Når krigene rigtigt går i gang, så kan man opleve flere 100 angreb på alle ens byer og det kan være næsten umuligt at forudse hvor der eventuelt lander et rigtigt angreb.
    Træk vejret dybt!
    Og begynd at lede efter mønstre i angrebene. Kender du nogle af angriberne? Har de været hos dig før, ligger der rapporter på forum? Det kan ofte give ledetråde til hvad der sker.
    Skriv lister over de angreb som ser ud til at være rigtige, marker break muligheder. Det giver et godt overblik. Hvad kan du tåle at miste og hvad skal beskyttes for enhver pris. Skriv til din alliance, naboer og venner om breaks eller mur.
    Træf en kvalificeret beslutning og sats der.

Husk at opgradere dit forsvar løbende i rustnings smedjen.

Til slut et eksempel fra det virkelig Travian liv.

/Erai/Ata
    Last edited by Erai; 29-08-2009 at 17:42. Begrundelse: Tilføjet; Man kan ikke aflyse en tilbagetrækning så det er vigtigt at gøre det rigtigt den første gang.

Gallersk Bosætter
    Tilmeldingsdato
    Jun 2009

Thumbs up

Godt lavet! Let at forstå og overskuelig, så er det bare at komme igang med at øve sig!

Druiderytter Andraco's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2009
    Geografisk Sted
    Travian. dk
    Alder
    34

Standard

God guide. Nem at forstå

Ulv
    Tilmeldingsdato
    Jul 2009

Standard

Rigtig god undervisning. Tak for det. Og jeg lagde mærke til det omfattende arbejde der ligger bag sådan en effektiv forsvars strategi.

Jeg er ny, og har ikke meget tid til Travian, men er på flere gange om dagen.
    Denne gennemgang giver et godt billede af hvad mean er oppe imod. Det gør det hele mere spænende.

Rambuktræ Erai's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008

Standard

Tak
    Her er et lille eksempel på at det kan gå galt, selvom man gør alt det rigtige.
    Mine breaks var alt for små sammenlignet med cleaneren og det viste jeg godt, men det var i slutningen af slutspillet og alt mit def stod i WW. Heldigvis havde jeg allerede smidt min cleaner på fjendens ww, så alt hvad der skete var at der blev høvlet af et kæmpe kornoverskud.
    Breaksne indeholder vel breaks fra 4 måske 5 byer.
    Angriberens hær var utroligt katapult tung i bølgerne og derfor gjorde katapulterne skade selvom bølgerne døde på breaket.

http://www.travian-reports.net/dk/ra...2929,134ff0926

Brandkatapult
    Tilmeldingsdato
    Sep 2008

Standard

Fantastisk guide herfra. Bare synd jeg alleredde viste hvordan man breakede
    Være positiv og dagen bliver sunshine:-D

Rambuktræ Erai's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008

Standard

Citat Oprindeligt Skrevet af Anekkash9 Vis Indlæg
    Fantastisk guide herfra. Bare synd jeg alleredde viste hvordan man breakede
    Så er den jo heller ikke skrevet til dig
    Men tak
    Last edited by Erai; 29-08-2009 at 10:28.

Rambuktræ
    Tilmeldingsdato
    Feb 2009

Standard

nice guide XD

meget beskrivende, og nem at læse XD

dem må du godt lave flere af XD

Rambuk
    Tilmeldingsdato
    Jun 2007
    Geografisk Sted
    København

Standard

Citat Oprindeligt Skrevet af Ata Vis Indlæg
    Forsvar imod bølgeangreb når man kun har en by.
    Hvis man kun har en by, så er man nød til at benytte sig af lidt andre metoder.
    Man er nød til at breake med byens egne tropper, hvis man ikke kan få venner eller alliancen til at breake på dig eller stille en mur.
    Det letteste er, hvis man kan sende sine tropper som opbakning til en ven, en fra alliancen eller en oase som du ejer, for så at trække opbakningen tilbage så den lander i rette sekund til at breake angrebet.
    Har du ikke den mulighed, så er der en sidste mulighed, som dog kan være svær at ramme med.
    Når du sender tropper ud af din by så har du 90 sekunder til at aflyse et angreb/opbakning
    For hvert sekund dine tropper kommer væk fra din by, vil de bruge samme tid til at komme hjem igen, det er det faktum du skal benytte dig af. Send dine tropper ud præcis 59 sek før angrebet lander og aflys det når det er nået 30 sekunder ud. Det er en risikabel metode og lagger serveren bare en smule, så fejler breaket.
    Lander breaket for tidligt, så dør dit break på cleaneren.
    En lille tilføjelse i ovenstående eksempel, er at det er meget lettere end som så at breake med kun én by, eller hvis du har en by, der bare ligger for sig selv (typisk en start by).

Der ligger (næsten) altid en inaktiv farm, uden tropper i nærheden. Send dine tropper som plyndring mod denne farm og beregn deres hjemkomst så den passer med det ønskede breaktidspunkt. Det er super simpelt og meget effektivt. Ejer din by en oase kan denne også bruges til dette stunt.

TIP: Man kommer meget langt med Excel.

PS. Ellers en rigtig fin guide...
    Retired!

Rambuktræ Erai's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008

Standard

Citat Oprindeligt Skrevet af JuliusCaesar Vis Indlæg
    En lille tilføjelse i ovenstående eksempel, er at det er meget lettere end som så at breake med kun én by, eller hvis du har en by, der bare ligger for sig selv (typisk en start by).

Der ligger (næsten) altid en inaktiv farm, uden tropper i nærheden. Send dine tropper som plyndring mod denne farm og beregn deres hjemkomst så den passer med det ønskede breaktidspunkt. Det er super simpelt og meget effektivt. Ejer din by en oase kan denne også bruges til dette stunt.

TIP: Man kommer meget langt med Excel.

PS. Ellers en rigtig fin guide...
    Jeg syntes egentligt at det var det jeg skrev. På et eller andet tidspunkt bliver det jo også et spørgsmål om at kende begrænsningens kunst. Jeg har givet de store linier, så er det op til folk selv at finde på. En inaktiv farm vil jo typisk være under jævnlige angreb og man risikerer sine tropper på at beskytte en inaktiv farm.
    Jeg citerer lige mig selv ang oaser
    Citat Erai;
    Det letteste er, hvis man kan sende sine tropper som opbakning til en ven, en fra alliancen eller en oase som du ejer..... Citat slut

Side 1 af 3 123 SenesteSeneste

Tilsvarende Tråde

1. Guide: skies guide til at bygge WW cleaner
    By skie in forum T3-guides
    Besvarelser: 20
    Sidste Indlæg: 17-06-2011, 17:43
  2. Guide: skies guide til offensive tropper
    By skie in forum T3-guides
    Besvarelser: 0
    Sidste Indlæg: 26-04-2011, 16:53
  3. Guide: Jacana's Guide for Gode Indlæg
    By Seirup in forum Opslag og Guides