Viser resultater 1 til 6 af 6
    Katapult Konzales's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008
    Geografisk Sted
    Jorden

Post Guide: LÆS før du poster!

Hej

Velkommen til denne version af; "LÆS før du poster! (udvidelse af Koldankels udgave". Jeg lavede denne version, da den tidligere version var til vores gamle pHpBB2 forum, hvoraf vi nu bruger vBulletin. Derfor er det så et andet søge system vi bruger og derfor tænkte jeg at vi skulle bruge en ny.
    Denne guide vil give dig mulighed for at lære søge funktion at kende, plus lidt ekstra redskaber og funktioner.
    Godt nok ser guiden lang ud, men det meste er billeder, så don't worry.
    Lad os bare komme igang!

Vi starter med at finde SØG-knappen. Det skulle være realativ let, men hvis ikke alle kan se den, så viser jeg det bare lige på et billede.

Når du har fundet søgknappen, så trykker du selvfølgelig på den, også skulle der meget gerne komme et lille pop-up vindue frem. I det vindue er der nogle forskellige funktioner, som der vil blive forklaret om lidt.

1. Søgefelt
    Det giver nok sig selv, men her skal der skrives dit søge navn, f.eks: "Rustninge smedje". Det skal lige siges, at dette felt kun bruges til hurtig søgning.

2. Vis Tråde
    Vælges hvis du vil søge efter trådnavne. Husk at den hører til det nuværende søgefelt og ikke Avanceret Søgning.

3. Vis Indlæg
    Vælges hvis du vil søge efter ord i bestemte indlæg. Den hører også kun til det nuværende søgefelt.

4. Avancerede Søgning
    Viser der en side, med langt mere avancerede søge metoder. Der vil bliver fortalt mere om det, længere nede i guiden.

5. Tagsøgning
    Viser dig en side med masser af links, der gerne skulle stå på lidt besværligvis. Hvis du trykker på et af de vilkårlige links, vil der vises en side med forskellige tråde som folk har givet de relevante tags.

6. Udfør
    Den håber jeg virkelig ikke jeg behøver at forklarer, men ellers så er da altså til at udfører din søgning.

Det var så den lette del, nu til den mere avancerede.

Jeg har taget endnu et screenshot med lidt tal på, for bedre at kunne forklarer hvor de forskellige funktioner er.

1. På dansk hedder det: "nøgleord", dvs. at det er ord der skal indgå i den tekst man søger efter. Nok den vigtigste af alle funktionerne. Virker helt ligesom "1. Søgefelt", den hjælper bare til med de avancerede ting.

2. Den fungerer ligesom de første 1+2, altså at man kan vælge om man skal søge efter ord i indlægene eller efter ord i titlerne.

3. Den giver lidt sig selv. Du skriver bruger navnet (som du vil søge indlæg/tråde startet af), derefter vælger du om navnet er stavet helt korrekt eller ej (i den lille afkrydsningsboks). I den drop-down list der er, vælger du om du skal søge efter indlæg eller tråde startet af brugeren.

4. Bruges til at bestemme antal besvarrelser. I drop-down listen kan du så vælge om det skal være mindst antal besvarelser eller maks. Husk at skrive antalet i den lille boks.

5. Den er faktisk meget smart. Der kan du vælge hvor gammelt indlægget/tråden må være. I den anden drop-down list, vælger du om det skal være "og nyere" eller "og ældre", hvilket er meget smart da vi jo så pludselig for langt større muligheder. NB: Indtil videre er den første drop-down list på engelsk, så det kræver at du kan forstå lidt. Ellers kan du få hjælp til at oversætte hos Google.

6. Kan sortere de svar som du har søgt efter, f.eks. titel eller efter brugernavne. Derefter vælger du så om det skal sorteres "forlæns" eller "baglæns", f.eks om posting-datoen skal være den ældste eller tidligste.

7. Du vælge om man skal søge i indlæg eller i tråde, ligesom den seneste 2'er.

8. Der kan du søge efter tags, ligsom under tagsøgning.

9. Der vælger du i hvilke forummer og katagorier der skal søges i.

10. Reset'er alle felterne, til hvad der startede med at stå i dem.

11. SØG!!!

Det var så hvordan man søgte. Men hvad nu hvis jeg intet fandt? Jo, vor alles Travian, er nemlig godt udstyret. Så derfor er der noget der hedder: Travian FAQ også kendt som help.travian.dk. Den har masser af svar, så lige om lidt vil jeg vise der hvad der er på menuen.

Og her er så et billede af menuen:

1. Viser dig et par links til forskellige informations steder. Men også andet, som f.eks. hvordan du kan få et billede der viser inbyggertal osv.

2. Hvis man klikker lidt rundt, så ser man at der faktisk er en del guides til hvordan man laver de forskellige ting. Men ellers kan du også blive henvist til Opslag & Guides, hvor der også er stor mulighed for hjælp.

3. Der står simeplthen alt om bygninger. Bygge-rækkefølge, pris og meget mere.

4. Der kan læses om de forskellige krigere, f.eks. angrebsstyrke, forsvarsstyrke, pris osv.

5. Der kan du lære om selve Travian, opbygning og mange andre ting der er gode at vid. Der står stort set det hele, rigtig god at læse!

6. Lær om de forskellige indstillinger vi kan bruge her i Travian, også vedr. profil o.l.

7. Information om de forskellige IRC kanaler (chat). Hvordan du connect'er dig til en server osv. Godt at vide noget om.

8. En ordbog hvor du kan lære alle de forskellige forkortelse. Mange af forkortelserne bliver dog kun brugt i sammenhæng med Travian..

9. En side fyldt helt ud med links til forskellige former for hjælp.

Der er et link, til rigtig mange rigtig gode links: http://forum.travian.dk/showthread.php?t=10898
    Og ellers er Opslag & Guides også super god.

Vi har også en Forum FAQ. Så hvis du har problemer vedr. forummet, så brug endelig også den.

Så nu er det ikke sikkert at du behøver at poste alligevel, svarene findes mange steder.

Best Regards,
    Konzales

PS. Hvis du har nogen spørgsmål eller tilføjelser, så send dem pr. PM, til mig
    Last edited by Ridder Huma; 13-12-2009 at 23:46.

Brandkatapult Coolme's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Apr 2009

Smile

Fin guide men hvis det er en nybegynder der ikke ved hvordan han skal søge finder han aldrig din fine guide og så spørger han nok på forummet!

Spejder
    Tilmeldingsdato
    Jul 2007
    Alder
    27

Standard

Kan du markere opdateringerne, så man kan se dem? Ellers er det et super arbejde!

Katapult Konzales's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Aug 2008
    Geografisk Sted
    Jorden

Talking

Citat Oprindeligt Skrevet af Coolme Vis Indlæg
    Fin guide men hvis det er en nybegynder der ikke ved hvordan han skal søge finder han aldrig din fine guide og så spørger han nok på forummet!
    Jeg håber virkelig på at en moderator vil lægge din som opslag, så den er lige til at se for sel nybegyndere

Citat Oprindeligt Skrevet af havnern Vis Indlæg
    Kan du markere opdateringerne, så man kan se dem? Ellers er det et super arbejde!
    Tror desværre det er den moderator der gider at rette det for mig, der bestemmer det. Jeg kan jo trodsalt ikke editere min indlæg :(

Katapult
    Tilmeldingsdato
    Dec 2008
    Geografisk Sted
    Jylland

Thumbs up

Altid dejligt når nogen har brugt tid på noget der er for alles bedstes Godt arbejde.

Spydmand ma1974's Avatar
    Tilmeldingsdato
    Mar 2007
    Geografisk Sted
    sydsjælland
    Alder
    46

Question

Jeg savner måske lidt noget om...

Stjerner

Hvis man giver "stjerner" til indlæg bliver det nemmere at finde relevante indlæg, fordi man kan sortere således at man viser de indlæg i et givet forum der har opnået bedst score - på den måde kan man nemt se hvad flertallet har vurderet er bedst af det bedste.

Eksempelvis forskellen på:
    de bedste idéer på forum
    de dårligste idéer på forum

Teknisk set "søger" man måske ikke, men det er dog en måde at filtrere på hvad man ser. På tilsvarende måde kan man gøre i alle andre fora, og jo flere som begynder at benytte muligheden for at give stjerne bedømmelse til tråde - jo større gavn vil denne metode opnå.

Tags

Du er gået meget nemt hen over tags. Det er synd der ikke er flere som benytter tags. Jeg vil gerne gøre mere reklame for dem. Hvis man sørger for at skrive relevante ord der beskriver trådens indhold, så kan man ved at søge på disse ord få relevante resultater.

Eksempelvis hvis man skal vide noget om en helt. Det danske sprog kan jo give nogle helt forkerte resultater hvor ordet bruges på en helt anden måde og ikke handler om helt det samme... det er ikke til at vide med den søgefunktion.
    Hvis du derimod kigger på indlæg tag'et med helt får du en lang liste over indlæg der på en eller anden måde handler om helten. De ord som oftest er blevet brugt som tags er skrevet størst, men der er naturligvis skrevet flere end de som står på siden. Prøv at søge på et ord der ikke står der?

For at gøre tags funktionen så anvendelig som mulig, kræver det at mange er aktive og sætter relevante tags på indlæg. Et relevant tag er ikke forfatterens navn, da det kan søges på de andre metoder som Konzales har nævnt, men tænk som en deltager i Jeopardy: Hvis denne tråd er svaret, hvilket ord er så spørgsmålet?

Tilsvarende Tråde

1. >>Læs her før du poster!<<
    By Treb in forum Speed Server
    Besvarelser: 4
    Sidste Indlæg: 20-04-2012, 00:38
  2. Gamle poster
    By Nooby in forum Speed Server
    Besvarelser: 0
    Sidste Indlæg: 11-02-2008, 13:35
  3. Ledige poster i K.F.O.
    By Høyer in forum Speed Server
    Besvarelser: 3